با حضور معاون توسعه كتابخواني و كتابخانه‌هاي نهاد

جلسه كارگروه نابينايان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اردكان برگزار شد

یزدفردا:جلسه كارگروه نابينايان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با حضور مهندس چاكري، معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد، دكتر شمشيري، مديركل امور كتابخانه‌هاي نهاد، علايي مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد و اعضاي اين كارگروه در شهرستان اردكان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد، در اين جلسه كه در منزل روح‌الله رنجبر، كتابدار نابينا و رئيس كتابخانه‌ نابينايان يزد برگزار شد، حاضرين ضمن عيادت و آرزوي سلامتي عاجل براي وي به بحث در خصوص دستور كار جلسه و پيگيري مصوبات قبلي كارگروه پرداختند.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، در ابتداي جلسه ضمن عيادت و ابلاغ سلام دبيركل نهاد به كتابدار نابيناي استان يزد، هدف از سفر خود به استان را عيادت از روح‌الله رنجبر و پيگيري روند درمان وي و همچنين شركت در جلسه كارگروه نابينايان كشور برشمرد.http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=31733_03999.jpg

وي در ادامه اظهار داشت: شايسته است با تشكيل اتاق فكر جهت پيگيري و بررسي مشكلات اعضاي نابينا و كم‌بيناي كتابخانه‌ها، راهكارهاي مناسب براي ارائه خدمات مطلوب به اين عزيزان اتخاذ شود.

حميدرضا چاكري ايجاد يك سايت جامع و منسجم براي معرفي برنامه‌ها و خدمات قابل ارائه به نابينايان را ضروري دانست و افزود: حضور اعضاي كارگروه نابينايان در جلسات فصلي مديران كل استان‌ها و ارائه ديدگاهها و اطلاع‌رساني فعاليت‌هاي انجام شده توسط كارگروه، در اصلاح نگاه مديران به اقدامات اين مجموعه مؤثر است و باعث همكاري و همراهي بيشتر مديران استاني خواهد شد.

ابراهيم شمشيري، مديركل امور كتابخانه‌هاي نهاد نيز در ابتداي اين جلسه به روند اجراي مصوبات جلسات قبل اشاره كرد و اظهار داشت: بحث درجه‌بندي كتابخانه نابينايان، استخدام نيروي نابينا براي كتابخانه‌هاي نابينايان و كم‌بينايان و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان بهزيستي كشور براي افتتاح چند باب كتابخانه ديجيتال و تجهيز آنها از اهم مصوبات قبلي كارگروه بوده و در حال پيگيري است.

وي با اشاره به سفر نمايندگان كارگروه به استان‌هاي مختلف براي بررسي امكانات كتابخانه‌هاي نابينايان كشور، اين اقدام را براي برنامه‌‌ريزي‌هاي بعدي كارگروه با توجه به جغرافيا و توانمندي‌هاي هر استان مؤثر دانست.

شمشيري تصريح كرد: يكي از اقداماتي كه در سال 90 در بخش نابينايان رخ خواهد داد، افزودن تعداد قابل توجهي كتاب جديد به بخش ديجيتال و منابع بريل كتابخانه‌هاست و در اين راستا براي نخستين بار تقويم سال 1390 كه با تلاش همكاران استان آذربايجان شرقي به صورت بريل تهيه شده در اختيار كتابخانه‌هاي نابينايان كشور قرار خواهد گرفت.

مديركل امور كتابخانه‌هاي نهاد در اين خصوص بيان داشت: تعداد 21 عنوان كتاب بريل جديد نيز توسط مركز آذربايجان شرقي تهيه شده و قرار است به تعداد 100 نسخه از هركدام تهيه و در اختيار استان‌هاي كشور قرار گيرد.

وي از تصميم نهاد براي استخدام شش نفر كتابدار نابينا در سال آينده خبر داد و گفت: با مطالباتي كه نابينايان عزيز داشتند و با پيگيري‌هايي كه در اين خصوص صورت گرفت، قرار شد اين تعداد كتابدار نابينا و كم‌بينا به استخدام نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور درآيند.

علايي، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد نيز ضمن عرض خيرمقدم به حاضرين و آرزوي شفاي عاجل كتابدار نابيناي يزدي، خواستار تخصيص امكانات و منابع ويژه نابينايان به استان يزد با توجه به آمار بالاي نابينايان و كم‌بينايان اين استان شد.

وي با اشاره به اقدامات بزرگ روح‌الله رنجبر در بخش كتابخانه نابينايان نظير راه‌اندازي استوديوي توليد كتاب‌ گويا در شهرستان اردكان گفت: استخدام نيروي انساني نابينا براي كتابخانه نابينايان استان مي‌تواند به آقاي رنجبر در تكميل و گسترش فعاليت‌هايش كمك كند.

در اين جلسه همچنين اعضاي كارگروه گزارش بازديد خود از امكانات بخش نابينايان استان‌هاي كشور را ارائه كردند و سپس به بيان پيشنهادها و مشكلات پيش روي اعضاي كارگروه پرداختند.

انجام هماهنگي‌هاي لازم با مديران كل استان‌ها جهت همكاري بيشتر آنها با اعضاي كارگروه در جريان بازديدها و استخدام نيروي كتابدار نابيناي متخصص براي كتابخانه‌هاي اين بخش از جمله پيشنهادات مهم اعضا بود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا